„Astăzi, chiar de m-aș întoarce/ A-nțelege n-o mai pot/ Unde ești, copilărie...?”

copilarie

„Un băiețel îl întreabă pe bunicul lui:
- Ce este sufletul, bunicule?
- Păi, dragul meu, gândește-te că ai înlăuntrul tău doi lupi, unul alb ce iubește adevărul, dreptatea, dragostea, curajul și onestitatea și un alt lup negru căruia îi place minciuna, frica, ura, cruzimea și hoția. Lupul alb e lupul bun. În el s-au adunat toate calitățile noastre: generozitatea, sinceritatea, iubirea, altruismul, sacrificiul, moralitatea, bunătatea, corectitudinea, smerenia și toate celelalte însușiri pozitive. Tot ce este în noi bun și frumos.
- Iar lupul negru?
- Lupul negru e cel în care s-a strâns tot ce avem noi mai rău: ura, minciuna, frica, lăcomia, invidia, zgârcenia, aroganța, necinstea, ipocrizia, corupția, lenea, risipa și alte caracteristici negative... Și între ei se dă o luptă, se bat și se tot bat, în continuu...
- Și cine câștigă, bunicule?
- Depinde pe care-l hrănești, nepoate, depinde pe care-l hrănești...”


Copilăria mea a fost o continuă lecție. De la bunici, de la educatori, de la părinți, de la alți copii, de la oameni. Mi-a plăcut vorba și scrisă, și grăită. Mi-au plăcut cărțile, desenele, jocurile. Îmi era drag să stau în curtea bunicilor sau în fața porții și să mă joc, alături de sora mea, cu alți copii, veniți, la rândul lor, în vacanțe la bunici. Ne jucam de-a v-ați ascunselea, „Țară, țară, vrem ostași!”, „lapte gros”, „leapșa”. Mergeam împreună la scăldat la râu și la baltă (era o baltă în care n-aș mai intra acum nici plătită, plină de broaște, șerpi, cu nămol pe fund, în care mi se afundau piciorușele - acum, când mă gândesc, mă trec fiori). Ne jucam cu elasticul și coarda. Aveam păpuși minuscule, niște bebeluși fără păr (am dat recent într-un supermarket pentru copii de unii asemănători), cărora le croiam și coseam haine din materiale rămase rest de la hainele celor mari (se lucrau multe haine la croitor, pe comandă în anii '80, magazinele erau sărace în oferte, nu era diversitate, ca-n zilele de astăzi). Am fugit într-o seară la discotecă, „m-a aflat” bătrâna și m-a spus tatălui meu, care m-a altoit cu nuiaua la poartă, să vadă toată lumea, „să mă învăț minte”. Mergeam cu adulții la cules de porumb și de nuci, mâncam nuci până ni se înverzeau mâinile și ni se făcea rău de la burtică. Mergeam zilnic prin pădure, culegeam flori, ghindă, mă deranja mirosul de usturoi al leurdei... Cât de dragă îmi este și astăzi acea pădure, unde merg la o „Fântână de leac”, situată lângă mănăstire, la mică distanță de locurile pe unde umblam în copilărie!
Ca să câștig un ban în vacanțe, am învățat să cos plăpumi, îmi aduc și acum aminte procedeul: se puneau materialele cu melana la mijloc, se marcau cu cretă, coseam pe marcaj și, după ce terminam și nu mai ajungeam la semn, rulam pe o scândură de lemn și reluam cusutul. Bani nu am văzut din această îndeletnicire, mecanismul de coasere nu-mi mai este util, însă mi-e dragă amintirea aceasta. 
Când începea școala, pe care de-abia o așteptam, mă bucuram că voi învăța lucruri noi și că o să-mi revăd atât colegii, cât și profesorii cu care mă înțelegeam de minune. Practicam și multe sporturi, handbal, tenis, tenis de masă, atletism, gimnastică. Am învățat să înot la Amara, unde lacul era foarte sărat și facilita deprinderea acestei abilități. Mergeam în tabără și la mare și la munte. La munte se organizau tabere pionierești, la Cerbul, Căprioara și Vânătorul. Elevii, în acea epocă, mergeau la practică la mere, la plantat de copaci și la alte activități în aer liber. Era obligatoriu să știi să tragi cu o armă, la țintă, era obligatoriu să știi gradele militare. Nu mint cu nimic, scoteau untul din noi, trebuia să fii extrem de leneș să nu te alegi cu ceva folositor pentru viață dacă erai elev în acele vremuri. La Revoluție aveam 15 ani și câteva luni, am fost ultima generație care a dat treapta a doua și prima cu bacalaureatul la cinci materii. Am atât de multe amintiri despre copilărie, încât numai enumerarea lor fără niciun comentariu în plus ar trece de o limită nescrisă de bun simț de o mie și ceva de cuvinte/ articol. La spectacolele de dans, noi, fetele, concepeam coregrafia și străluceam, primeam felicitări și aplauze. Învățam poezii, scriam scrisori, gen compuneri, cu descrieri ale timpului liber, între noi, colegele, mergeam la olimpiade și concursuri. Purtam corespondențe cu eleve din alte județe, în vacanțe ne și vizitam. Prin tot ce am trăit, am căutat să hrănesc lupul alb. Unde n-am știut, am învățat, unde am greșit, am fost corectată, unde am rănit, mi s-a arătat, unde n-am înțeles am întrebat, unde n-am știut să iubesc, am învățat să simt.


copilarie


Vremurile de astăzi îmi par minunate, dar haotice. Sunt mult mai ofertante, însă ușor periculoase. Este frumos să fii copil, dar părinții au mai mult de lucru, trebuie să-și dubleze eforturile, iar argumentele educaționale trebuie să fie puternice și bine susținute. Sunt mult mai multe oferte, opțiuni variate și mult mai multe posibilități. Să alegi nu este tocmai ușor. Chiar și pentru a petrece o zi festivă, cum este Ziua Copilului, ai o plajă de posibilități care fac dificilă o decizie. Propunerea de astăzi vine alături de multe alte tentații, dar prezintă avantajul complexității. Spectacole, expoziții, evenimente, workshop-uri, ateliere creative, jocuri și concursuri. Toate între 29 mai și 3 iunie 2018 la Opera Comică pentru Copii din București, când va avea loc Festivalul Opera Copiilor, unde cei mici se pot distra în voie. Principala atracție din acest an va fi premiera spectacolului „Sunetul Muzicii”, prezentat în zilele de 1, 2 și 3 iunie, de două ori pe zi, la Sala Mare a Operei Comice. De asemenea, festivalul vine în întâmpinarea publicului aflat la vârsta copilăriei și cu o serie de activități și evenimente, printre care un târg educațional cu 80 de expozanți, workshop-uri și ateliere creative, concursuri, jocuri și spectacole în aer liber. Zilnic, pe toată durata manifestării, între orele 16 și 18, vedete ale vieții publice și sportive românești, printre care Paula Seling, Teodora Buciu, Margareta Pâslaru, Loredana Dinu le vor citi celor mici povești, într-un colț special amenajat pentru lectură. Organizatorii s-au gândit și la alte surprize pe gustul copiilor, care le vor face petrecerea și mai plăcută. În Aventura Parc, ei se vor putea cățăra, escalada și participa la campionate de public speaking, șah, kendama, Quoridor sau King Domino. Prichindeii se vor putea distra pe toboganul gonflabil, la piscina cu bile sau în balonul cu aer cald și vor putea admira expoziția de fluturi vii din diferite specii și cele 4 acvarii cu peștișori colorați.


opera


Distracție plăcută, copii!

Comentarii

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Răsfăț culinar la „Hanul din meri” ❤

Domnișoara Bubble și povestea ei total neobișnuită