Moneda comemorativă de aur sau restul care nu valorează doar 50 de bani

bani

Copilul meu primește la școală multe informații de care eu, ca adult, nu am habar sau pe care, pur și simplu le ignor. Ea învață la educație financiară despre monede comemorative, acele monede din metale prețioase, cu design diferit, emise de Banca Națională pentru colecționari. În 2010, de exemplu, a fost onorat, printr-o monedă de 50 de bani, primul zbor al lui Aurel Vlaicu, în 2011 s-a emis o monedă pe care se află Mănăstirea Cozia și portretul lui Mircea cel Bătrân, cu ocazia împlinirii a 625 de ani de la urcarea pe tron a voievodului. Am și eu o monedă comemorativă, păstrată întâmplător, fără să știu la momentul când am pus-o separat că este dintr-un metal valoros. Este din 2017, an în care s-a lansat moneda de 50 de bani comemorativă „10 ani de la aderarea la Uniunea Europeană”. Oamenii colecționează diverse, de la monede și lucruri mici la obiecte care ocupă un spațiu mai mare, gen aparate foto sau tablouri. Am întâlnit persoane, cumnata mea, de exemplu, care are colecție de pliculețe de zahăr, la care am contribuit și eu într-o mică măsură cu zahărul adunat de la ceaiurile sau cafelele băute la terase de-a lungul timpului. Eu am monede, fără să fiu un numismat. Am o cutie mare plină cu bănuți care nu mai sunt în circulație deoarece au fost înlocuiți cu euro. Nu au valoare mare, sunt doar altfel și mi-a fost cândva la îndemână să-i strâng. Așa am ajuns să pun deoparte și această piesă de 50 de bani, ce nu valorează doar 50 de bani! Multe informații îți trec pe lângă ureche și nu le dai importanță, lucruri mărunte, le arunci de colo-colo. Și, într-o zi, ele capătă valoare. Unii au bancnote vechi, unele unicat, le pun la vânzare pe diverse site-uri sau le donează muzeelor. Ideea generală este să fii atent și când iei decizii, și când îți trec prin mână lucruri.
La Școala de bani copilul poate învăța lucruri importante, de exemplu cum să țină un jurnal al cheltuielilor pentru a vedea pe ce dă banii de buzunar. Tehnologia le vine în ajutor celor mici cu aplicații care permit împărțirea cheltuielilor pe categorii, adăugarea de comentarii sau setarea unor notificări. O astfel de aplicație este Spendee. Părinții pot interacționa cu cei mici și prin intermediul aplicației Penny Box, concepută pentru a învăța cum se gestionează un buget.
O altă informație utilă pe care o primește copilul la Școala de bani pe roți este proveniența denumirii monedei noastre naționale - leul. Numele vine de la Löwentaler (în limba germană löwe = leu), talerul-leu, care era o monedă olandeză din argint, populară în secolul al XVII-lea în Țările Române.


Pe lângă noțiuni financiare de bază precum valoarea nominală, veniturile, cheltuielile, economiile, băncile, extrasele de cont, scadențele, investițiile, profitul, copilul învață de mic acum la școală ce este un transfer electronic, un ordin de plată, ce este un card de debit, ce înseamnă PIN (Personal Identification Number) și faptul că bancomat este același lucru cu ATM-ul (Automated Teller Machine). Școala de bani pe roți propune o formulă de predare atrăgătoare a acestor noțiuni - prin joc. Proiect național de educație financiară itinerantă inițiat de BCR, Școala de bani pe roți îi încurajează pe copiii între 7 și 14 ani să învețe circuitul banilor, propunându-și să-i deprindă cu obiceiul de a face economii și să le arate cum se gestionează un buget. În cadrul atelierelor de educație financiară, ce au loc în camionul FLiP, grupuri de câte 15 elevi învață, timp de o oră și jumătate, noțiuni financiare de bază. Jocurile și atelierele au fost concepute de specialiști de la Universitatea din Viena și se desfășoară în camionul FLiP, special amenajat pentru a fi deopotrivă loc de joacă și sală de curs. În 2017, caravana FLiP a parcurs aproape 10.000 de km și a ținut ateliere de educație financiară în București, Constanța, Tulcea, Galați, Focșani, Bacău, Vaslui și Piatra Neamț, la care au participat peste 7000 de elevi. În 2018, camionul FLiP a ajuns deja în Iași, Botoșani, Suceava, Baia Mare și Bistrița, Cluj-Napoca, urmând să poposească și în Timișoara, Arad, Oradea, Deva, Alba Iulia și Sibiu. La Cluj-Napoca, s-a lansat și imnul FLiP, compus, la invitația BCR, de către hip-hoper-ul autohton Psihotrop. Odată cu imnul, Psihotrop și Școala de bani au lansat provocarea FLiP Yor Story - ce ai cumpărat din primii bani economisiți?”, întrebare la care poți răspunde și tu dacă te înscrii în concurs. 
Cu primii bani economisiți eu mi-am cumpărat un dublu radiocasetofon. Ce vremuri îndepărtate, ce desueți putem fi noi, părinții, în ochii copiilor noștri! Cu cheia de gât, cu „Țară, țară, vrem ostași!”, cu casete, cu nopți petrecute la video, cu elasticul în fața blocului, telefoane cu fise, cu uniforme de pionieri, cu televizoare alb-negru. Am avut visuri, multe gânduri mari și planuri, multe au rămas la stadiul de proiect, pe multe le trăim în momentul de față. Acum noi suntem cei care le dăm copiilor bani de buzunar și îi învățăm pe ce merită să-i cheltuie.
Nu uita, așadar! Doar astăzi te mai poți înscrie în concursul FLiP Your Story! Ai șansa să câștigi o bicicletă Pegas. Detalii în link-ul prezent mai sus în articol. 


pegas

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Răsfăț culinar la „Hanul din meri” ❤

Domnișoara Bubble și povestea ei total neobișnuită