Generația AO (Always On) și noul nostru vechi sistem de învățământ

elevi

Fiica mea termină clasa a V-a. Aș zice că este încă un copil inocent, chiar dacă a împrumutat din mediul ambient (colegi, liceeni trecători, adulți) un limbaj care mă oripilează uneori și mă face să pun degetul la gură și să fac shhhî. De-a lungul anilor ei de școală, n-am avut conflict decât cu o singură învățătoare, o doamnă respectabilă (pentru alții, nu pentru mine sau soțul meu), care ne-a umplut de amărăciune din cauza felului execrabil în care a înțeles că fata „are potențial” și trebuie „să o aducă cu picioarele pe pământ”. Copil, visător, care ar fi trebuit să ia cunoștință cu blândețea adulților, nu cu hărțuirea și modul dur al acestora de a se comporta, în primele clase, ea voia să mi-l crească brusc, într-un mod lamentabil. O tipă care a rămas în anii când pentru asemenea practici părinții tăceau mâlc și înghițeau de frică să nu stârnească o și mai mare dandana. O madame cu pata pusă pe noi, care se răzbuna pe copil. A proiectat asupra ei atâta energie negativă, că fetei mele i se albea fața până să ajungă la ore, iar acolo, uneori, i se făcea rău fizic. Asta a fost demult, am scăpat, dar mulți s-au lăsat amețiți de tolba de cuvinte mari pe care le avea pentru fiecare, cu promisiuni că va scoate „oameni” din copiii lor. S-a terminat, ce bine, chiar dacă, din când în când, copilul meu își aduce aminte cu repulsie de ea. Multe argumente a trebuit să-i mai aduc de-a lungul timpului, multe explicații i-am dat să o liniștesc.
Mâine cred că va obține o mențiune (sunt diferențe de 2-3 sutimi între medii, din câte am înțeles). Pe meritul ei total, nu am ajutat-o anul acesta la nicio temă sau lecție. Ba chiar aș putea spune că este sub meritul ei, din moment ce la o lucrare profesorul a uitat să corecteze un subiect și s-a gândit că l-a adăugat copilul după ce a primit foaia corectată, în loc să admită că ar fi putut greși chiar el (poate era obosit, neatent, este perfect scuzabil). Acum, spune și tu, cine-i învață tertipuri și le dă idei? Ea nu s-ar fi gândit la asta, a trebuit să-i explic de ce nu-i adaugă profesorul și punctele pentru acel subiect. A răbufnit, mirată și supărată: „N-am făcut asta!” Așa este, dar o s-o faci, ți-a dat domnul profesor ideea! Și pe viitor, dacă noi nu tăcem sau dacă tu ești obraznică, vei lua note și mai mici fiindcă te va scoate la tablă și te va asculta până când se va găsi ceva să nu știi. Și tot astfel la fiecare materie. Așa se face acum, ca și în trecut, ne răzbunăm pe niște copii. De ce? Pentru că putem! Pentru că noi avem un pix și un catalog, pentru că ne-am supărat ca niște copii, pentru fleacuri, și trebuie să ne măsurăm forțele cu niște copii. A fi profesor, un om superior, nu înseamnă decizii discreționare și ei, în sinea lor, o știu. Mai este o materie la care a luat notă sub meritul ei. De ce, nu știu, n-am fost să vorbesc despre asta, am lăsat-o așa, faptul e consumat, învață mai mult la anul. Ideea este că unii profesori mai pun câte un punct de încurajare (cred, bănuiesc), iar alții sunt extrem de exigenți și îi taxează cu cruzime. 
Ce vreau să mai semnalez... De ce elevii de clasa a VIII-a dau evaluarea la liceu la română și matematică? Dacă merg pe real să dea la mate și o știință exactă - chimie, fizică, biologie sau informatică. Dacă merg pe uman să dea din prima la română și o altă materie - istorie, desen, limbă străină sau o altă materie creativă. Eu am intrat la un liceu de mate-fizică, iar în clasa a IX-a am descoperit că nu îmi place matematica, n-am nicio tangență cu ea, nu pricep analiza matematică și nici trigonometria. Eram varză, nu-mi intrau în cap. Ce căutam acolo, de ce învățasem atâtea lucruri inutile? Examen la matematică, când eu voiam alt drum în viață? Examen la mate când unii vor să urmeze drept, limbi străine, jurnalism, arte plastice, teatru? Oameni buni, treziți-vă! De ce nu se dă evaluare națională la română și geografie, ca să dau un exemplu oarecare? Sau la matematică și chimie? De ce nu le dați posibilitatea elevilor să se pună pe o nișă de la început? De ce, la vârste fragede, până în 14 sau 15 ani, când creierul lor este atât de receptiv ei trebuie să învețe vrând-nevrând o materie care nu le va folosi la nimic? Timpul ăsta, atât de prețios, merită irosit astfel? Sau ne-am obișnuit să-i dăm la pregătire, mergem așa, pe o idee greșită din start, în fiecare an manuale de la edituri diferite, examene la materii care nu se încadrează în viitorul lor. „Un studiu european arată că suntem incapabili să rezolvăm problemele complexe”, se spune într-o știre despre evaluarea de ieri la matematică. Cui, mama mă-sii, scuzați limbajul, folosesc acele probleme complexe când vânzătoarea la magazin face adunarea cu calculatorul și casa de marcat îi indică inclusiv ce rest are de dat? Da, cine vrea să aprofundeze o materie să o facă la un liceu de profil, unde profesorii știu ce te interesează, iar celelalte cadre didactice nu te ard la notă că nu știi materia lor! Cine vrea să știe și mai mult să urmeze și o facultate! Le irosiți timpul copiilor voștri permițându-le altora să ia decizii pentru ei, aceleași proaste decizii întotdeauna (cu excepții, desigur), altele și altele pe măsură ce se schimbă cei care le dau. Poate ar fi timpul să schimbăm ceva. Să nu mai plângă copiii de 14 ani la ieșirea de la examene! Nu sunt copiii proști, oameni buni, li se cer cunoștințe de olimpiadă! Stabilesc unii niște standarde și trebuie musai să se ridice toți la un nivel (înalt)! Dați-le, domnilor profesori care faceți subiectele pentru evaluare, subiecte pentru ei, nu pentru voi!!! Și dați-le din fiecare an școlar, nu numai din materia de clasa a VIII-a! Dacă tot oferiți cursuri gratuite la liceu, oferiți-le șansa să le urmeze! E un liceu, nu un master! Îi îndopați cu informații inutile până să ajungă acolo, exact cum fac unii editori sau autori cu notele de la subsolul manuscrisului. Rari sunt cei care reușesc să capteze atenția cu ele, în rest mai mult distrag cititorul! Sunt multe de spus, deocamdată atât...
Felicitări, dragă copilă, pentru rezultate, eu știu cât poți și cât știi, te văd frumoasă, spontană, dezinvoltă, sociabilă, informată, curioasă să afli mereu lucruri noi. Poate, în vara asta, departe de tentații, umblăm puțin și la limbaj. Te iubește mami... 💗 Vacanță plăcută ție și tuturor copiilor! Sănătate! Doamne ajută!

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Răsfăț culinar la „Hanul din meri” ❤

Domnișoara Bubble și povestea ei total neobișnuită