Femlora

marți, 14 martie 2017

O afacere ca ramurile unui copac



               Sunt un om de afaceri de succes pentru că am ales să nu merg pe dibuite, să nu fac încercări, să nu mă hazardez și să nu risc să-mi pierd banii într-o afacere ce are ca potențiali clienți oameni în continuă căutare, dornici de schimbare și de experimentare. Pur și simplu am decis în acele vremuri că nu doresc un start-up, implementând pe o piață nehotărâtă, fără valori definitivate și cu intense tendințe de uniformizare, ideile mele de afaceri - originale, dar neverificate în ceea ce privește fiabilitatea.  Pe scurt, n-am avut atunci acel curaj nebunesc de a mă lansa, de a-mi lua avânt, creându-mi o marcă proprie înregistrată, ci am preferat să merg pe căi bătătorite. Să schimb modul de a gândi și de a lua decizii al oamenilor, care era unul instinctual, am decis că-i foarte greu spre imposibil, don quijotesc de irealizabil. 
              Trebuia să am un concept funcțional, adaptabil la cerințele consumatorilor autohtoni. Așa că, am hotărât să mă lansez, cu puținul capital pe care-l aveam, într-o afacere în franciză simplă, Imprinto , gândindu-mă că este o rețetă de business testată și care și-a dovedit deja rezultatul favorabil. Era o oportunitate, un model de succes probat pe o perioadă suficientă. M-am gândit la ștampile personalizate pentru că ele le sunt utile atât adulților, cât și celor mici. Am pus la dispoziția clienților până acum o gamă variată de ștampile: de birou, de buzunar, tip pix, antibacteriene, ecologice, timbru sec, profesionale, datiere, numărătoare, inseriatoare. Ne-am gândit și la cei mici și am lansat miniștampile cu emoticons, inimioare, animăluțe, steluțe, floricele, fie atașate la carioci sau pixuri, fie aparte, fixate pe plastic sau pe lemn. La început, în 1993, ne-am numit Trodat (remember?), dar procesul de rebranding mi-a impus găsirea unui nume mai explicit, specific activității desfășurate, pentru că acum am adăugat valențe auxiliare afacerii noastre pentru a fi siguri că vom evolua și vom obține un profit pe măsura muncii depuse și a vremurilor care impun "mai mult". M-am gândit la personalizarea de obiecte ceramice, de marfă din material textil, am luat în calcul conceptul de cărți de vizită conform dorințelor clientului, imprimare de fotografii, adăugare de elemente grafice personalizate pe pliante și flyere publicitare, imprimarea oricărei fotografii sau logo pe accesorii ca portofele, genți, perne, pungi etc..




Ca să ajung la acest grad de dezvoltare al afacerii mele, am început metodic, cu o muncă de cercetare și documentare în care mi-am lămurit mai întâi date legate de definiția francizei , ce este un francizor, criteriile după care este ales un beneficiar, am identificat ce presupun formulele și confidențialitatea know-how-ului sau ce cuprinde o rețea de franciză. Am găsit și consultanță gratuită, care mi-a clarificat câteva chestiuni despre nivelul investiției de debut în funcție de orașul în care vreau să deschid business-ul. Pentru instruirea colaboratorilor mei din posturile importante am apelat la coaching profesionist, o altă afacere în termeni similari ce începe să ia avânt și în spațiul economic românesc. Nu sunt genul de lider care să nu încurajeze trecerea de la un nivel la altul sau să aștept ca roata să se miște fără acțiune. De aceea, urmează în scurt timp un magazin online și mai multe cursuri pentru analiza de piață și modul de implementare generat de extindere.
             Și astfel mi-am mai atins unul dintre obiectivele cu care am pornit la drum - să merg pe un brand sigur, foarte cunoscut, o franciză profitabilă pentru a nu investi mult în publicitate și a mă axa pe îmbunătățirea calității fiecărui produs. Marca francizorului constituie garanția  calității în sine a produsului  furnizat spre consum, astfel că reclama nu va sublinia decât independența financiară a beneficiarului. Așadar, am avut de revizuit doar câteva obiective înainte de a spune go: înființarea firmei, tipul locației - tip magazin, amenajarea acestei locații, echipamentele, stocul de marfă necesar pentru a demara, taxa de franciză, campania de marketing pentru lansare pe teren nou, pregătirea personalului, capital circulant de lucru variabil, dar suficient.
           Am fost întotdeauna fascinată de oameni și de poveștile lor, iar mediul de afaceri îți oferă punctual destine mai interesante sau mai puțin însemnate, personalități autentice, pline de curaj, angrenate de un entuziasm molipsitor de la care am dorit mereu să aflu idei, informații, stratageme. Ei m-au inspirat să ajung să realizez mai mult. Și cum acțiunile pe care le facem se datorează modului nostru de gândire, mi-a încolțit astfel în gând o oportunitate a aceleiași afaceri și anume - master franciza - o șansă de extindere în alte orașe și în țările vecine, care îmi oferă, în schimbul instruirii și sprijinirii francizaților din teritoriu, un procent din taxa de franciză plătită francizorului de către aceștia. Însă acesta este un vis deocamdată... În scurtele mele momente de răgaz mai rămân cu privirea pierdută către nucul golaș din fața casei, imaginându-mi micul business ajuns la stadiu de mare rețea, în care fiecare piesă se va întrepătrunde armonios precum crengile acestui arbore...







Am scris acest articol pentru Spring SuperBlog 2017
Surse foto: francize.ro